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김시영 개인전

김시영 KIM SY YOUNG

2024-08-28 ~ 2024-09-12

LVS CRAFT 신용산 SINYONGSAN
김 시 영   PLANET

2024.08.28-09.12

Gallery LVS&CRAFT, Sinyongsan
 
갤러리 LVS는 올 10월 런던 버클리스퀘어에서 일주일 간 열리는 PAD 2024에 유일한 한국 갤러리로 참여하며, 김시영의 달항아리 ‘PLANET’ 시리즈를 선보인다. PAD는 Pavilion of Art & Design를 의미하는 유럽의 하이앤드 아트 페어이고, 1998년에 파리에서 시작되어 매해 4월 파리, 10월 런던에서 20세기 및 현대 예술과 디자인을 다룬다. 갤러리 LVS는 8월 28일부터 9월 12일까지 신용산 LVS CRAFT에서 김시영 ‘PLANET’의 프리뷰 전시를 개최한다. 프리뷰를 통해 2주간 선공개 후 런던으로 배송된다.


“가마 속의 불은 끝을 알 수 없으며, 그 자유로움 안에서 우주의 숭고함을 발견한다.”
김 시 영
 
김시영 달항아리의 이름은 ‘PLANET’, 거대한 우주 안 홀로 빛나는 행성을 형상화했다. 전 세계 희귀한 도자기 컬렉션을 보유한 런던 V&A 박물관의 송 흑자 컬렉션은 전체의 0.06%밖에 되지 않을 정도로 희소성이 높고, 이 곳에 소장된 김시영의 흑자는 유일하게 가장 큰 대호이다. 한국은 7천년의 도자 역사를 가지고 있고 흑자는 삼국시대에 처음 들어와 송나라와 교류를 통해 고려시대에 본격적으로 발전했다. 철과 재가 섞인 흙이 다양한 온도의 불에 삼켜지며 붉고 노란, 푸르스름한 여러가지 색을 보여주는 것이 흑자의 대표적인 특성이다. 불에 그을려지며 흑색으로 변모하는 것이 아닌, 오색이 빛나는 도자기로 태어나며 흑자는 저마다 신비로운 무늬를 가지고 있다. ‘김시영 구조색’은 1980년대 말에서 2010년대 초반까지의 불의 연구를 통해 그가 표현하는 최상의 흑자 패턴을 말한다. 이 색은 불을 정교하게 조율하고 흙의 성질을 미세하게 다루어 만들어지며 자연에서 오는 원초적인 우연함과 인간의 기술이 합체하여 보여주는 높은 경지의 예술이다. 김시영 구조색 연구를 기반으로 그는 기존의 도자 패러다임에서 벗어나 물성에 집중하는 실험을 해오고 있다. 한국의 여러 지역에서 나는 다양한 성질의 흙을 수비하고 1350℃-1500℃의 불을 조절하며, 끝을 알 수 없는 우주처럼 신비로운 도자의 표면과 마주한다. 김시영은 흑자 연구를 빅뱅에 비유하였고, 과학 이론과 잠재된 예술이 결합하여 수 많은 가능성들이 우연하고 정교하게 폭발하는 과정을 통해 ‘PLANET’ 이 완성된다.

Gallery LVS will participate as the only Korean gallery in PAD 2024, which will be held for a week at Berkeley Square in London this October, showcasing Kim Sy Young’s ‘PLANET’ series. PAD, which stands for Pavilion of Art & Design, is a European high-end art fair that started in Paris in 1998 and showcases 20th-century and contemporary art and design each year in Paris in April and in London in October. Gallery LVS will hold a preview exhibition of Kim Sy Young’s ‘PLANET’ series at LVS CRAFT in Sinyongsan from August 28th to September 12th. The works will be previewed in Korea before being shipped to London for the PAD fair.
  
“Kiln flames are uncharted territory, and within this uncertainty, I discovered the sublimity of the cosmos.”
 
Kim Sy Young
 
Kim Sy Young’s Moon Jar, titled ‘PLANET’, symbolizes a lone, shining planet in the vast universe. Black ceramics are so rare that the Song black ceramics in the V&A Museum, which houses rare ceramics from around the world, account for only 0.06% of their total collection. Among them, Kim’s work is the only one of its size. Korea has a 7,000-year history of ceramics, with black ceramics first introduced to the country during the Three Kingdoms period, later developing in earnest during the Goryeo Dynasty through exchanges with China’s Song Dynasty. The distinguishing characteristic of black ceramics is that they display various colors, such as red, yellow, and blue, when clay mixed with iron and ash is fired at different temperatures. When fired, black ceramics do not merely turn pitch black; they transform into vibrant works with five shining colors (blue, red, yellow, white, black), each revealing its own enchantingly beautiful pattern. ‘Kim Sy-young structural color’ refers to the finest black pattern he developed through his research from the late 1980s to the early 2010s. This color is achieved through meticulous fire control and a deep understanding of the clay's properties, representing a high-level art that fuses nature's primordial chance with human technology. Building on his research into structural color, Kim has conducted experiments that break away from traditional ceramic paradigms, focusing instead on materiality. He selects and prepares clay with various properties from regions across Korea, controlling the firing temperature between 1350℃ and 1500℃ to create ceramic surfaces as mysterious as the infinite universe. Kim Sy Young likens his research on black ceramics to a big bang, where scientific theory and latent artistic beauty converge, leading to the accidental yet intricate explosion of countless possibilities. ‘PLANET’ is the culmination of this process.
 
 
 
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GalleryLVS&CRAFT, 2F, 100, Hangang-daero, Yongsan-gu, Seoul, Korea